این روزها هرکسی که در شهرهای بزرگ زندگی میکند دغدغههای بسیاری دارد و به اصطلاح آنقدر سرش شلوغ است که وقت کافی برای رفتن به بازار و خرید اجناس مورد نیاز خود ندارند. دلایل زیادی برای اینکه شهروندان از خانه خود بیرون نروند وجود دارد، رشد شهرهای بزرگ و افزایش جمعیت و در پی آن شلوغی و ترافیک همگی نقش پررنگی در افزایش محبوبیت فروشگاههای اینترنتی داشتهاند.
شکلگیری این کسبوکارها بر اساس نیاز مشتریان باعث شده تا آینده تجارت الکترونیک را بسیار روشن بدانیم و مطمئنا سرعت رشد تجارتهای آنلاین روزبهروز بیشتر خواهد شد. از این رو تجارت الکترونیک و اقتصاد اینترنتی مثل یک داروی معجزهآسا عمل میکند و علاوه بر کمک به شهروندان در جهت رفاه بیشتر زندگیشان، فرصتهای بی نظیری را پیشروی کارآفرینان کشور قرار داده است. «تجارت الکترونیک» پدیدهای که به سرعت درحال فراگیر شدن است وتوانسته امکانات فوقالعادهای را در اختیارمان بگذارد. در این مقاله میخواهیم تجارت الکترونیک را بهتر بشناسیم و با مزایا و معایبش آشنا شویم.
تجارت الکترونیک چیست ؟
اولین کار در بررسی یک موضوع داشتن تعریفی خوب و استاندارد از آن موضوع می باشد. با توجه به جدید بودن رشته فناوری اطلاعات و به طور خاص تجارت الکترونیک هنوز تعریف واحد و کلی برای آن مشخص نشده است و در حال حاضر هر کس از دیدگاه خود به تعریف این واژه پرداخته است. یک تعریف ساده از تجارت الکترونیک: انجام هرنوع معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون، کامپیوتر و گوشیهای هوشمند را تجارت الکترونیک میگوییم.
در قدم اول با برخی مفاهیم و تعاریف از دیدگاه و نظر پروفسور توربان آشنا خواهیم شد. «تجارت الکترونیک عبارت است از خرید و فروش کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای ارتباطی، الکترونیکی و اینترنتی». این تعریف از چهار بینش مختلف قابل بررسی می باشد:
از بینش ارتباطات: تجارت الکترونیک رساندن کالا، خدمات، اطلاعات و یا پرداخت پول به وسیله ی شبکههای کامپیوتری و یا هر وسیله الکترونیکی دیگر می باشد.
از بینش فرآیند تجارت: تجارت الکترونیک کاربرد فناوری در فرآیند تجارت می باشد.
از بینش خدمات: تجارت الکترونیک ابزاری است که نیاز مندی های مشتریان، شرکت ها و مدیران را در جهت رسیدن به کیفیت بهتر، سرعت بالاتر و خدمات باکیفیت تر را با هزینه کمتر محقق می سازد.
از بینش آنلاین: تجارت الکترونیک توانایی خرید، فروش، عرضه،تقاضا، مبادله محصولات و اطلاعات از طریق اینترنت و یا هر شبکه آنلاین دیگر را فراهم میسازد.
تعدادی از مردم تجارت را به معنی داد و ستد میان شرکتهای تجاری معنی می کنند. وقتی که از این معنی استفاده شود دامنه تجارت الکترونیک بسیار محدود خواهد شد، بنابراین بیشتر از واژه کسب و کار الکترونیکی برای آن استفاده میشود که این تعریف تمام فعالیت های تجاری همانند: خرید و فروش، ارائه خدمات پس از فروش، ارتباط های تجاری مابین شرکتها و موسسات و… را شامل است.
حال به چند تعریف از نظر افراد دیگر می پردازیم:
یک: تمام ابعاد و فرآیند بازار را که بتوان با اینترنت و تکنولوژی web (وب) به انجام رساند را تجارت الکترونیکی گویند.
دو: به طور جامع عبارت تجارت الکترونیک نگرش به عرضه و تقاضای کالا به صورت الکترونیکی است که از طریق شبکه های الکترونیکی – ارتباطاتی صورت می گردد. در ابتدا مشتری یا مصرف کننده به جستجوی یک مغازه مجازی به وسیله ی اینترنت می پردازد و کالای موردنیازش را به وسیله ی web (وب) یا پست الکترونیکی سفارش داده و نهایتاً کالا به دستش می رسد.
سه: تجارت الکترونیکی به زبان ساده به معنای انجام معاملات تجاری در قالب الکترونیکی و اینترنتی است.
چهار: تجارت الکترونیکی از طریق کاربرد تکنولوژی اطلاعات در تجارت می باشد.
مزایای تجارت الکترونیک
۱. مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان
-
راحتی
هر محصولی را که بخواهید، به معنای واقعی کلمه، تنها با یک اشاره بر روی اینترنت قابل مشاهده است. فقط کافی است نام محصول مورد نظرتان را در موتور جستجوی مورد علاقهتان تایپ کنید تا تمام گزینهها به شکلی سازماندهی شده و مرتب، تنها پس از چند ثانیه ظاهر شوند.
-
صرفهجویی در زمان
با تجارت الکترونیک دیگر نیازی نیست که ساعتها رانندگی کنید و به امید پیدا کردن چیزی که میخواهید، مغازهها را نگاه کنید و جستجو کنید. فروشگاههای آنلاین، خط کامل محصولات خود را به شما ارائه میدهند و به جای استفاده از مغازه برای ارائهی محصولاتشان، از انبارهای کالا استفاده میکنند. محصولات را به راحتی پیدا میکنید و ظرف چند روز به درب منزلتان میرسند.
-
وجود طیف وسیعی از گزینههای مختلف
در تجارت الکترونیک، مشتری میتواند بدون نیاز به رفتن از این مغازه به مغازهی دیگر، به راحتی محصولات را با یکدیگر مقایسه کند و متوجه شود که کدام فروشنده، بهترین قیمت را ارائه میدهد و گزینههای بیشتری برای انتخاب دارد. در دنیای واقعی هر فروشگاه فضای محدودی دارد، ولی همان فروشگاه میتواند بر روی اینترنت، کل موجودی انبار را ارائه بدهد.
-
راحتی در مقایسه
در تجارت الکترونیک، مقایسههای دو به دو به راحتی قابل انجام هستند. وقتی کالاها به صورت آنلاین عرضه میشوند، تمام مشخصات و ویژگیهای آنها بیان میشود و فروشگاههای اینترنتی از شما میخواهند تا کالاهای آنها را با سایر کالاها مقایسه کنید تا متوجه شوید که آنها بهترین گزینهها را ارائه میدهند و دوباره برای خرید به آن فروشگاه بازگردید.
-
راحتی در یافتن بررسیها و نظرات
شرکتها به دلیل بالا بودن رقابت، از شما میخواهند تا به نظرات و بررسیهای سایر مصرفکنندگان نگاهی بیندازید. بررسیهای مثبت و منفی در هر وبسایتی وجود دارد و علاوه بر آنکه میتوانید نقدها و نظرات مثبت مربوط به هر کالا را مشاهده کنید، از دلایل کسانی که آن محصول را دوست نداشتهاند نیز آگاه میشوید.
-
کوپنها و تخفیفها
برای هر تجارت آنلاینی که به دنبال شماست، تعداد زیادی کوپن و تخفیف وجود دارد و این مسئله به طور کلی برای مشتریها بسیار عالی است. با وجود سایتهایی که مانند فروشگاههای بزرگ عمل میکنند، میتوانید اقلامی را پیدا کنید که شامل تخفیفی تا ۸۰ درصد شدهاند! نهایت استفاده را از این رقابت ببرید و بهترین قیمتِ موجود را پیدا کنید.
۲. مزایای تجارت الکترونیک برای کسبوکارها
-
افزایش پایگاه مشتریان
پایگاه مشتریان از دغدغههای اصلی تمام کسبوکارهای آنلاین و غیرآنلاین است. نیازی نیست که کسبوکارهای آنلاین، نگران برخوردار بودن از بهترین ویژگیها در شهر خود باشند، زیرا مردم از سراسر جهان، به محصولات آنها دسترسی دارند و میتوانند در هر زمانی برای خرید به آنها بازگردند.
-
افزایش فروش
کسبوکارهای آنلاین، نیازی به اداره کردن یک فروشگاه ندارند و میتوانند فروش آنلاین بیشتری با حاشیهی سود بالاتری داشته باشد. آنها میتوانند به روشهای مختلفی پول را از مشتری دریافت کنند تا خرید را برای مشتری سریعتر و راحتتر کنند. این کسبوکارها با در دسترس بودن به صورت بینالمللی، میتوانند محصولات بیشتری را به فروش برسانند.
-
دسترسیِ ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال
اگر هوا برفی باشد و جادهها بسته باشند یا هوا آنقدر گرم و مرطوب باشد که حتی نتوانیم از خانه بیرون برویم، یا روز تعطیلی باشد و تمام مغازهها در شهر بسته باشند، بازهم تجارت آنلاین شما ۲۴ ساعته و در تمام ۳۶۵ روز سال، برای مشتریها باز است. درها هرگز بسته نمیشوند و سود کسبشده همچنان افزایش مییابد.
-
گسترش حوزهی تجارت
ترجمه یکی از ابزارهای عالی موجود در اینترنت است! بنابراین کسبوکار آنلاین مجبور نیست برای هر زبان، یک سایت ایجاد کند. با بازاریابی درست، مشتریها در سراسر جهان میتوانند وبسایت، محصولات و اطلاعات آن کسبوکار را بدون نیاز به ترک کردن خانه، پیدا کنند.
-
ساده شدن پرداختهای دورهای
با کمی تحقیق، هر تجارتی میتواند برای خود پرداختهای دورهای را ایجاد نماید. ارائهدهندهای را بیابید که با نیازهای شما بیشترین همخوانی را دارد تا صدور صورتحساب به شیوهای منسجم انجام شود و پرداختها نیز به همین روش و به صورتی منسجم دریافت شوند.
-
تراکنشهای فوری
در تجارت الکترونیک، دیگر نیازی به انتظار برای نقد شدن چک یا انتظاری ۳۰ روزه برای انواعِ دیگر پرداختها نیست. تراکنشها بلافاصله انجام میشوند یا حداکثر به ۲ یا ۳ روز زمان نیاز دارید تا پول، از طریق سیستم بانکی وارد حسابتان شود.
با توجه به رشد روزافزون کاربران اینترنت و سهل بودن خرید و فروش در دنیای مجازی،تجارت اینترنتی رشد چشمگیری در دنیا داشته است. در کشور عزیزمان ایران نیز شاهد عرضه و تقاضای بسیار بالائی در این فضا هستیم به نحوی که تعداد سایت های ارائه دهنده این نوع خدمات جای بازار واقعی را تنگ نموده اند و فروشگاههای بزرگ نیز مجبور شده اند برای جانماندن از بازار، خود اقدام به “بازاریابی اینترنتی” نمایند. اما برای موفقشدن در این عرصه باید به تمام جوانب تجارتالکترونیک و اقتصاد اینترنتی تسلط داشته باشید. با تشکر از همراهی شما در مطالعه این مقاله، اگر به دنبال راهاندازی یک کسبوکار اینترنتی هستید مطالب و محصولات مفیدی را برای شما تهیه کردهایم همراه ما باشید.
تهیه و تنظیم: سینا محمدی