سیستم مدیریت محتوا که به انگلیسی system management Content نامیده میشود یک
برنامه ی رایانه ای است که امکان انتشار، ویرایش و مدیریت محتوا، سازماندهی، حذف و همچنین
نگهداری از طریق یک رابط مرکزی رو فراهم میکنه .یک سیستم مدیریت محتوا از دو عنصر
تشکیل شده:
•نرم افزار مدیریت محتوا CMA که به مدیر محتوا یا نویسنده که ممکنه دانش لازم در مورد
زبان نشانه گذاری HTML رو نداشته باشد، اجازه میده تا ایجاد، ویرایش و حذف محتوای یک
وب سایت رو بدون نیاز به تخصص یک وبمستر، مدیریت کند.
•نرم افزار تحویل محتوا CDA که با تفسیر و استفاده از آن اطلاعات وبگاه رو به روز رسانی
میکند. به دلیل مزایایی که سیستم مدیریت محتوا داره در صنعت توسعه وب به یک واژه ی همه
گیر تبدیل شده.
CMS مخفف سیستم مدیریت محتوا است. این یه اصطلاح است و نمیشه با چندتا جمله ی
خشک تعریفش کرد. یه سیستم مدیریت محتوا می تونه بسته به سناریوها و اهداف شخص یا
پروژه معانی متعددی داشته باشه.
سیستم مدیریت محتوا ممکنه کلی تعریف داشته باشه اما عمده ترین تعریف CMS میتونه این
باشه که:
تعریف یه سیستم مدیریت محتوا یک برنامه کاربردی به احتمال زیاد مبتنی بر وب است که
امکاناتی رو برای چندین کاربر با سطوح مختلف کاری برای مدیریت محتوای یا بخش محتوای
داده یا اطلاعات پروژه وبسایت یا برنامه اینترنت یا اینترانت فراهم می کنه. مدیریت محتوا به
ایجاد، ویرایش، بایگانی، انتشار، همکاری، گزارش دادن، توزیع محتوای وب سایت، داده و اطالعات
اشاره دارد.
یه مثال از یه برنامه CMS یک برنامه وب است که خدمات زیر رو در اختیار مدیران، کنترل پنل
یا مدیریت وب سایت قرار می ده:
•ایجاد، ویرایش، انتشار، بایگانی صفحات وب
•ایجاد، ویرایش، انتشار، بایگانی مقالات
•ایجاد، ویرایش، انتشار، آرشیو اخبار مطبوعات
•ایجاد، ویرایش، انتشار، آرشیو وبلاگ ها
اضافه کردن / ویرایش رویدادها به تقویم رویداد
•اضافه کردن / ویرایش موجودی محصولات، توضیحات، مشخصات محصول، قیمت، عکس و
غیره
•ورود، ویرایش و یا مشاهده سفارشات و چاپ بسته بندی و فاکتورها
•مشاهده گزارش ها و آمار داده های سایت
•ایجاد و ویرایش کاربران سیستم که دارای سطوح مختلف دسترسی به بخش های مختلف
اطلاعات شرکت هستند
در تعریف دیگه، وقتی کسی به سیستم مدیریت محتوا اشاره می کنه، اون به یه برنامه وب اشاره
داره که قابلیت مدیریت چندین کاربر رو با سطوح مختلف دسترسی برای مدیریت صفحه وب
محتوا بدون نیاز به دانش HTML فراهم می کند.
در زیر نمونه ای از یک CMS ساده است که قابلیت های ویرایش صفحه وب رو فراهم می کنه:
مدیریت یا کنترل پنل:
•ایجاد، ویرایش، انتشار، بایگانی صفحات وب
•ایجاد، ویرایش، انتشار، بایگانی مقالات
•ایجاد، ویرایش، انتشار، آرشیو اخبار مطبوعات
سامانه ی مدیریت محتوای وب:
یک سیستم مدیریت محتوا سیستم مدیریت محتوای وب یک نرم افزار همراه و یا مستقل برای
ایجاد، گسترش، مدیریت و ذخیره محتوا در صفحات وب است. محتوای وب سایت شامل متن،
گرافیک، عکس، ویدئو، صدا و کد است که برای نمایش محتوا یا تعامل با کاربر استفاده میشه.
مدیریت محتوا نقش زیادی در تجارت امروز داره و پایه و اساس وبلاگ نویسی، انتشار مقالات،
اخبار، توضیحات محصولات و … در وب سایت است.
هدف سیستم مدیریت محتوا:
هدف اصلی یه سیستم مدیریت محتوا مربوط به وب اینه که توانایی چند کاربر با سطوح مختلف
دسترسی برای مدیریت وب سایت یا یه بخش از محتوا رو فراهم کنه.
برای مثال، شما می تونید یک وب سایت با مقالات، وبلاگ ها، مطبوعات، فروشگاه ها، رویدادها و
اختصاص هر بخش یا بخشی از یک بخش برای کاربر ها ایجاد، ویرایش و بایگانی کنید.
ویژگی های سیستم مدیریت محتوا:
ویژگیهای CMS ها می تونن میان هر کدوم از اونها متفاوت باشن، اما عملکرد اصلی اغلب نمایه
سازی، جستجو و بازیابی، مدیریت قالب، کنترل بازبینی و انتشار در نظر گرفته می شن.
•نمایه سازی بصری، جستجو و فهرست ویژگی های بازیابی داده ها از طریق فانکشن های جستجو
برای دسترسی آسان استفاده میشه و به کاربران اجازه می ده که بر اساس ویژگی هایی مانند
تاریخ انتشار، کلمات کلیدی و یا نویسنده بتونن سرچ کنن.
•مدیریت فرمت، اسناد کاغذی اسکن شده و اسناد الکترونیکی رو به اسناد HTML یا PDF تبدیل می کنن.
•ویژگی بازنگری باعث میشه محتویات پس از انتشار اولیه به روز و ویرایش بشن. کنترل بازبینی
همچنین تغییرات ایجاد شده در فایلها توسط افراد رو دنبال می کنه.
•قابلیت انتشار به افراد اجازه می ده تا از یک قالب یا مجموعه ای از قالب های تصویب شده
توسط سازمان استفاده کنن.
یک سیستم مدیریت محتوا همچنین می تونه ابزارهایی برای بازاریابی یک به یک فراهم کنه.
بازاریابی یک به یک توانایی یک وب سایت در سازماندهی محتوا و تبلیغ در مورد ویژگی های
خاص کاربر با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط کاربر یا جمع آوری شده توسط سایت است. به
عنوان مثال، الگوی توالی صفحه یک کاربر خاص. مثال اگه یه کاربر دوربین دیجیتال رو جستجو
میکنه باید به جای دیدن بنرهای شرکت هایی که محصولات کشاورزی میفروشن، بنرهای
تبلیغاتی کسب و کارهایی که دوربین های دیجیتال میفروشن رو ببینه.
بقیه ی ویژگی های مهم سیستم مدیریت محتوا:
URL های مناسب برای سئو
•کمکهای یکپارچه و آنلاین، از جمله فروم ها
•سیستم های دستوری مبتنی بر گروه پشتیبانی از قالب کامل و قالب های قابل تنظیم
•روشهای نصب آسان
•پنل مدیریت با پشتیبانی چند زبانه
•سلسله مراتب محتوا با عمق و اندازه نامحدود
•نیازمندی های حداقلی سرور
•مدیران فایل یکپارچه
•الگهای حسابرسی AL یکپارچه
انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا:
تقریبا هیچ محدودیتی در انتخاب فاکتورهای مورد نظر قبل از تصمیم سازمان در سرمایه گذاری
در یک سیستم مدیریت محتوا وجود نداره. چند ویژگی اساسی که همیشه به دنبال اون هستید
وجود داره، مانند یک رابط تدوینگر با استفاده ی آسان و قابلیت جستجوی هوشمند. با این حال،
برای برخی از سازمانها، نرم افزارهایی که استفاده می کنند به نیازمندی های خاصی بستگی دارد.
برای مثال، اندازه سازمان و پراکندگی جغرافیایی رو در نظر بگیرید. مدیر CMS باید بدونه چه
تعدادی از افراد از نرم افزار استفاده می کنن، چه CMS به پشتیبانی چند زبانه و میزان پشتیبانی
تیم برای حفظ عملیات لازم نیاز داشته باشه چه نداشته باشه. همچنین مهمه که سطح کنترل
مدیر و کاربر نهایی رو در هنگام استفاده از CMS در نظر بگیریم. تنوع فرمهای داده الکترونیکی
که درون یک سازمان استفاده می شه باید مورد توجه قرار بگیره. تمام نوعهای محتوای دیجیتال
باید به راحتی نمایه بشن.
مزایای تجاری CMS:
استفاده از سیستم مدیریت محتوا در کسب وکار، مزایای تجاری بسیاری به همراه خواهد داشت:
•روند طراحی ساده
•زمان لود سریعتر صفحات و تغییرات جدید
•انسجام بیشتر
•بهبود هدایت سایت
•افزایش انعطاف پذیری سایت
•پشتیبانی از طراحی غیر متمرکز
•افزایش امنیت
•کاهش اطلاعات تکراری
•ظرفیت بیشتر برای رشد
•کاهش هزینه های نگهداری سایت فراتر از این، بزرگترین مزیت CMS می تونه پشتیبانی از
اهداف و استراتژی های کسب و کار شما باشه.
به عنوان مثال، CMS می تونه به بهبود فروش، افزایش رضایت کاربر یا کمک به برقراری ارتباط با
عموم کمک کنه.