021-88853498

شماره ثبت 605196

طریقه راه اندازی کسب و کار اینترنتی

با توجه به اینکه روز به روز افراد بیشتری به اینترنت دسترسی پیدا می کنند وجود یک وب سایت
می تواند شهرت کسب و کار شما را بیش از آنکه شما تصور می کنید بیشتر کند و این خود یک
امتیاز برای بدست آوردن درآمد بیشتر می باشد.
وب سایت فقط محلی و منطقه ای نیست بلکه جهانی می باشد اکثر کسب و کار کوچک تنها قادر
به بازاریابی در شهر خود و یا محیط اطراف شهر خود می باشند با استفاده از وب سایت شما می
توانید کالاهای خود را در سراسر ایران و حتی به کل دنیا عرضه کنید .


انتخاب نام دامنه مناسب
انتخاب دامین آدرس وبسایت مانند edehkadeh.ir به اندازه انتخاب نام یک شرکت اهمیت دارد.
این آدرس که شامل یک نام انتخابی edehkadeh و دامنه ir .متصل به آن است، هویت کسب و
کار شما در فضای آنالین را نشان میدهد. نام دامنه، برند اینترنتی فروشگاه شماست، بنابراین در
انتخاب آن باید دقت زیادی بکنید و بهتر است پسوندهای مختلف نام انتخابی خود را به ثبت
برسانید تا درآینده افراد مختلف از نام شما سو استفاده نکنند.

گفتنی ها در این باره بسیار است، اما به چند نکته کوتاه زیر درباره انتخاب صحیح دامین
وبسایت فروشگاه بسنده میکنیم :
• به راحتی تایپ شود
• کوتاه باشد
• کلمه کلیدی در آن استفاده شده باشداگر امکانش باشد
•از عدد و خط فاصله Dash استفاده نشدهباشد
•قابل بخاطرسپاری باشد

•چند فهمی نداشته باشد و بصورتی باشد که اگر کاربر نام دامنه شما را شنید بتواند به درستی
آن را تایپ کند
•اگر میتوانید پسوند های com. و ir. را همزمان ثبت کنید تا در آینده کسی نتواند از نام شما
سوء استفاده کند.

انتخاب فضای هاستینگ مناسب
در یک کلام، هاستینگ یا هاست به معنی فضایی است که تمام اطلاعات فروشگاه شما در آن
نگهداری میشود. انواع و اقسام هاست وجود دارد که توضیح کامل آنها یک مثنوی را پر میکند.
کوتاه به شما بگویم که شما میتوانید از دو نوع هاست اشتراکی و سرور مستقل استفاده کنید.
اگر شما میخواهید کوچک شروع کنید و محصوالت کمی دارید، یک هاست اشتراکی ارزان قیمت
میتواند کار شما را راه بیندازد. اما اگر افکار بزرگی در سر میپرورانید و میخواهید با قدرت به
فضای آنالین وارد شوید، میتوانید یک سرور اختصاصی بگیرید و از سرعت و فضای بی اندازه آن
لذت ببرید.
برای انتخاب بهترین شرکت ارائه هاستینگ چندین راه دارید :

اول به فروم انجمن های مختلف سر بزنید، تاپیک هاى مربوط را بخوانید و شرکتها را با هم
مقایسه کنید. سپس، به سراغ سایتهای رقیب بروید و ببینید از چه شرکتی خدمات گرفته اند، آیا
برای آنها جواب دادهاست؟ اگر بله، پس این شرکت، مناسب شما هم هست. در نظر داشته باشید
که در حال حاضر دو نوع هاست از نظر سیستم عامل وجود دارد: هاست ویندوز و هاست لینوکس.
اینکه سرور هاستینگ شما از چه سیستم عاملی استفاده می کند، بستگی به زبان برنامه نویسی
سایت شما دارد و بهتر است قبل از انتخاب هاست با برنامه نویس سایت خود مشورت کنید .
هاست ویندوز برای سایت هایی که با فریمورک دات نت برنامه نویسی شده اند مناسب است و
هاست لینوکس برای سایت هایی که با php برنامه نویسی شده اند مناسبتر است.

یک نکته بسیار مهم در انتخاب سرویس دهنده میزبانی دقت به کشوری است که هاست از
آن گرفته میشود و همچنین سرعت و روش ارائه پشتیبانی بهتر است اگر مشتریان شما را کاربران
داخل ایران تشکیل میدهند از هاست داخل ایران استفاده کنید تا فروشگاه اینترنتی شما با سرعت
بالاتری برای کاربران قابل دستری باشد .
هرگز نباید گول قیمت ارزان یک سرویس دهنده را خورد.تصور کنید در ساعت اوج ترافیک یا
هنگامی که یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی کرده اید ناگهان سایت شما قطع شود و شرکت
پشتیبانی هم هیچ راه تماسی به جز تیکت نداشته باشد! در این حالت که هر ثانیه برای شما
ارزشمند است ممکن است ساعتها مشتریان خود را از دست بدهید تا سایت شما مجددا به حالت
عادی برگردد.

انتخاب پلتفرم و بستر مناسب برای سایت فروشگاه اینترنتی
اولین قدم برای راه اندازی سایت فروشگاهی انتخاب پلتفرم و بستری است که می خواهید
فروشگاه خود را از طریق آن راه اندازی کنید. در این بخش شما سه راه دارید:
از پلتفرمهای آماده مانند ووکامرس، پرستا شاپ، مجنتو و … استفاده کنید:
سیستم های مدیریت محتوا و پلتفرم های آماده بسیار زیادی مانند وردپرس در بستر اینترنت
وجود دارند که به صورت کد باز منتشر شده اند و شما میتوانید از آنها به صورت رایگان برای راه
اندازی فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید و هر کدام از این سیستم ها دارای معایب و مزایایی
هستند.

سیستم های آماده چند مزیت خاص دارند، از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
• رایگان هستند
• قالب های آماده زیادی برای آنها در اینترنت موجود است

• مشکلات و باگ های اولیه بسیار کمی دارند
• افزونه های رایگان و غیررایگان آماده زیادی برای آنها موجود است که در زمان کم می
توانید با استفاده از آنها برخی از نیازهای خود را برطرف کنید
همچنین پلتفرم های آماده معمولا مشکلات زیر را دارند:
• امنیت بالایی ندارند
• شخصی سازی آنها کاری زمان بر و در برخی مواقع بسیار دشوار است
• سئو مناسبی ندارند و در گوگل به خوبی رتبه نمی گیرند
• در درازمدت بابت پشتیبانی آنها ممکن است دچار مشکل شوید و در بسیاری از مواقع
مجبور هستید که خودتان این کار را انجام دهید
• کارایی آنها از نظر مقیاس پذیری بسیار کم است، به این معنا که در فشار زیاد از نظر
بازدید و تعداد رکوردهای اطلاعاتی کند خواهند شد و پاسخ مناسب را به کاربر نمی دهند

از فروشگاه اینترنتی اختصاصی استفاده کنید:
شرکتها و مجموعه های زیادی هستند که کار ساخت، نگهداری و بازاریابی فروشگاه آنلاین را
انجام میدهند .
در طراحی سایت اختصاصی، شما غیر از هزینه نسبتا بالاتری که از سیستم های آماده میپردازید،
تقریبا کار دیگری نباید انجام دهید. وظیفه طراحی وبسایتتان در دست پیمانکاری است که با آن
قرارداد بسته اید و برای مشکلات مختلف یا ویژگیهای جدیدی که لازم دارید باید به او مراجعه
کنید. در عوض، نیاز به سر و کله زدن با پیچیدگیهای فنی ندارید و میتوانید روی فروش و
بازاریابی تمرکز کنید. همچنین هر ابزار و امکاناتی بخواهید میتوانید با کمک پیمانکار پیاده کنید
و محدودیت را دور بزنید.کیفیت فروشگاه اینترنتی که به صورت اختصاصی خواهید داشت، با
توجه به دانش و تجربه شرکتی که برای طراحی سایت انتخاب می کنید مشخص می شود.
متاسفانه بسیارى از افراد و شرکت هایی که کار طراحی سایت فروشگاهی انجام می دهند، تجربه
کافی در این زمینه ندارند، به عنوان مثال اگر سئو سایت برای شما اهمیت زیادی دارد بهتر است
که طراحی سایت فروشگاهی خود را به شرکتی بسپارید که دانش مناسبی در زمینه سئو دارد تا
نتیجه مناسب بگیرید.
اگر میخواهید پرقدرت شروع کنید و بودجه لازم و کافی را دارید، بهتر است که فروشگاه اینترنتی
اختصاصی داشته باشید تا مزه یک شروع قوی در فضای آنالین را تجربه کنید. اما اگر بودجه
ندارید، تنها هستید و عجله ای هم ندارید، راه اول میتوانید بهترین گزینه شما باشد. در این روش،
علاوه بر اینکه فروشگاه خود را خودتان پایه گذاری میکنید با مشکلات و گرفتاری های راه اندازی
یک کسب و کار هم آشنا میشوید و در آینده می توانید فروشگاه اینترنتی اختصاصی و حرفه ای
داشته باشید.
تهیه و تکمیل محتوای فروشگاه اینترنتی
اگر نگوییم مهمترین و در دیدترین بخش کسب و کار آنلاین شما، محتوا است، گزافه گویی
نکرده ایم. محتوای فروشگاه شما شامل صفحات اصلی از قبیل درباره ما، تماس با ما،
دسته بندیهای محصول و راهنما، به منظور بازاریابی محتوایی و ارتباط بیشتر با مشتریان،
تصاویر و توضیحات محصول، بنرها و گرافیکهای جذاب و ترغیب کننده و …. است.
همانند کدنویسی و طراحی رابط کاربری سایت، این بخش نیز به تخصص نیاز دارد .کسی که
میتواند این کار را به درستی و با کیفیت بالا برایتان انجام دهد، تولیدکننده محتوا نام دارد.

این شخص، نویسندهای است که میداند چطور کلمات را کنار هم بچیند تا بیشترین تاثیرگذاری
را داشته باشد. البته اگر نمیخواهید زیادی هزینه کنید، میتوانید این بخش را خودتان انجام دهید
اما عواقبش را هم بپذیرید.

خدمات پرداخت و ارسال
خدمات پرداخت و نحوه ارسال کالا، دو بخش مهم در فروشگاه اینترنتی است که اگر هرگونه
اختلالی در این دو مورد به وجود آید، اعتبار و آبرویتان زیر سوال میرود و شاید دیگر کسی از
شما خرید نکند. نقل است یک مشتری ناراضی میتواند تا صد نفر را از خرید از شما منصرف کند .
در حال حاضر اکثر بانکهای داخل کشور با استفاده از سیستم شاپرک خدمات پرداخت اینترنتی را
ارائه می دهند و پس از اینکه نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کردید، می توانید با یکی از شرکت
های پرداخت الکترونیک مرتبط با بانکها قرارداد منعقد کنید. اگر پرداخت ارزی مدنظر شما باشد،
با اینکه پیپل و مستر کارت به ایران خدمات نمیدهند، اما با تلاش متخصصان ایرانی و
سنگاندازی نکردن مسوولان، درگاههای واسطی وجود دارند که برای شروع کار بسیار مناسب
هستند. این درگاه ها کارمزد مشخصی از هر خرید را برمیدارند و در عوض پروسه طولانی و
پرهزینه اتصال به درگاه بانکی را برایتان کم هزینه و ساده میکنند.
از گزینه های دیگر پرداخت میتوان به پرداخت در محل، پرداخت به صورت کارت به کارت یا واریز
به حساب اشاره کرد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. ممکن است هنگام تحویل، مشتری کالا را عودت دهد و چون به صورت
آنلاین پرداخت نکرده، دست شما برای گرفتن خسارت باز نیست یا ممکن است مشتری به شما
اعتماد نکند و از پرداخت کارت به کارت و واریز به حساب منصرف شود.
مسئله باربری و ارسال در صورتی برای شما اهمیت پیدا میکند که کالایی فیزیکی در اختیار
داشته باشید. برای ارسال، شرکت پست بزرگترین ارائه دهنده خدمات است. پست پیشتاز برای
ارسال سریعتر با قیمت بالاتر و پست سفارشی برای ارسال زمانبر با قیمت کمتر است. البته اگر
مشتریان شما در شهرتان هستند، میتوانید از خدمات پیک اسنپ و مانند آن یا پیک خصوصی
استفاده کنید.اگر از هر تاجر و مدیر کسب و کاری بپرسید سختترین، زمانبرترین و
لذت بخشترین قسمت کار شما چیست، بی تردید به بازاریابی و فروش اشاره میکنند. سخت است
زیرا شما باید از میان انبوه ابزارها و استراتژیها، آنهایی را انتخاب کنید که مناسب و به اصطلاح
فیت کار شما باشند. زمانبر است زیرا وقتی که باید صرف کنید با میزان بودجه تان رابطه عکس
دارد، یعنی هرچه بیشتر خرج کنید، سریعتر به نتیجه میرسید، اما چون هیچکس بودجه
بینهایت ندارد، پس هرچه خرج کنید برای رسیدن به نتیجه باید شکیبا باشید. و اما چرا
لذتبخش ترین؟ معلوم است! زیرا نتیجه همه این تلاش هایی که شما در سئو، بازاریابی محتوایی،
بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، تجربه کاربری، تبلیغات کلیکی و … میکنید،
سودآوری و درآمد بیشتر است و چه کسی از پول بدش میآید؟ با اینکه خودتان میتوانید
مسوولیت بازاریابی فروشگاه آنلاینتان را برعهده بگیرید، اما برای اینکه مجبور به یادگیری و انجام
فعالیتهای بعضا خسته کننده بازاریابی نشوید، پیشنهاد ما این است که با کارشناسان و مشاوران www.edehkadeh.ir مشورت کنید، کارشناسان ما راهکارهای بسیار مناسبی در زمینه دیجیتال مارکتینگ و
بازاریابی اینترنتی با داشتن تیم متخصص و اتوماسیون اداری مناسب، میتوانند بار سنگین
بازاریابی را از دوش شما بردارند.
اعتماد سازی در فروشگاه اینترنتی
شاید بتوان گفت اعتماد سازی در یک فروشگاه اینترنتی مهم ترین بخش برای افزایش فروش
محصولات است زیرا امروزه برای هر نوع محصولی صدها سایت و فروشگاه وجود دارد که همه در
کنار هم رقابت سنگینی دارند و هر کدام میخواهند سهم بیشتری از بازار داشته باشند. در این میان
عده ای از افراد سودجو هم با سوء استفاده از جو موجود سعی میکنند با راه اندازی فروشگاه های
تقلبی و ارائه محصولات غیر واقعی از کاربران کلاهبرداری کنند و همین موضوع اعتماد کاربران به
سایتهای واقعی را هم تا حد زیادی کم میکند. اگر خودتان را جای مشتری بگذارید و ببینید شما
اگر به دنبال آن محصول بودید از میان آنهمه فروشگاه متفاوت به کدام اعتماد میکردید و چرا ؟
چه چیزی باعث میشد که از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنید ؟
عوامل زیر برای اعتماد سازی در فروشگاه اینترنتی تاثیر زیادی دارند :
۱ .ارائه اطلاعات کامل و واقعی در مورد محصول شامل توضیحات و عکس واقعی محصول
۲ .قرار دادن گواهی ای نماد و سایر گواهی ها از مراجع مهم که درستی فعالیت شما را اثبات
کند در معرض دید کاربر
۳ .قرار دادن آدرس ثابت و شماره تلفن پشتیبانی در فوتر سایت
۴ .قرار دادن نظرات مشتریان و خریداران قبلی برای هر محصول در سایت
۵ .قرار دادن گارانتی تعویض, گارانتی بهترین قیمت و گارانتی پس گرفتن در صورت معیوب
بودن و عدم رضایت کاربر
۶ .قرار دادن امکان خرید بصورت حضوری یا پرداخت در محل


این عوامل در کنار هم باعث میشود وقتی کاربر به سایت شما مراجعه کند بتواند شما را به عنوان
کننده کار و صاحب نظر تشخیص دهد و بتواند با خیال راحت تری از شما خرید کند و حداقل این
اعتماد را داشته باشد که در حال خرید از یک مجموعه واقعی و فعال در اینترنت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *