دامین آتوریتی و پیچ آتوریتی، اصطلاح جدیدی درزمینهٔ سئو نیست. اولین بار کمپانی ساکن مانتین ویو بود که با استفاده از پیچ رنک بهعنوان یکی از چندین عامل مؤثر بر رتبهبندی نتایج گوگل استفاده کرد این فاکتور که عددی بین ۱ تا ۱۰ است معیار مناسبی برای تعیین میزان محبوبیت و اعتبار سایت شما از دید بازدیدکنندگان بود. سپس گوگل بهطور رسمی اعلام نمود که دیگر استفاده از PageRank برای انتخاب جایگاه سایتها در صفحه نتایج جستجو استفاده نمیکند.
بعدازآن شرکتهای مختلفی اقدام به طراحی نمونه شبیه به PageRank گوگل کردند؛ که شرکت MOZ (معتبرترین شرکت سئو و بهینهسازی سایت در دنیا) یکی از آنها است. امتیازی که توسط MOZ به سایتها داده میشود بهعنوان ابزاری برای پیشبینی رتبه هر سایت در موتورهای جستجو محسوب میشود. دامین آتوریتی با اعدادی بین ۱ تا ۱۰۰ تعریف میگردد و هرچه برای یک سایت بزرگتر باشد، نشاندهنده اعتبار بیشتر سایت است.
در ادامه به شما بیان خواهیم کرده که اعتبار دامنه چیست و چه تأثیری در سئو دارد؟ چرا باید آن را افزایش داد؟ با ما همراه باشید

دامین آتوریتی (Domain Authority) یا اعتبار دامنه چیست؟
دامین آتوریتی، Domain Authority یا بهاختصار DA یکی از پارامترهایی است که توسط شرکت ماز برای تحلیل و آنالیز سایتها ارائهشده است درواقع معیاری برای بررسی قدرت و اعتبار دامنه یک سایت محسوب میشود.این پارامتر بهصورت عددی بین ۱ تا ۱۰۰ نمایش داده میشود. این عدد هرچقدر بزرگتر باشد، بیانگر اعتبار و ارزش بالاتر سایت نزد گوگل و سایر موتورهای جستجو خواهد بود.
بهطورکلی سایتی که اعتبار صفحه بالاتری دارد در مقایسه با رقبای خود میتواند جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستجو کسب کند. ولی این نکته مهم را نیز به یاد داشته باشید که داشتن اعتبار دامنه بالاتر بیانگر سئوی بهتر نیست.
شرکت ماز در بیشتر مقالاتی که در ارتباط با DA منتشر میکند به این نکته اشاره میکند که Domain authority یک پارامتر نسبی به شمار میآید که برای مقایسه سایتهای مختلف میتوان از آن استفاده کرد.
بنابراین دامین آتوریتی را بهعنوان یک فاکتور مطلق در نظر نگیرید. در حقیقت معیار ما گوگل است. الگوریتمهای گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف را برای رتبهبندی سایت شما لحاظ میکنند درحالیکه دامین آتوریتی MOZ حدود ۴۰ معیار را موردبررسی قرار میدهد.
پیچ آتوریتی (Page Authority) یا اعتبار صفحه چیست؟
Page Authority یا بهاختصار PA قدرت و اعتبار یک صفحه منحصربهفرد از دامنه کلی از وبسایت را نشان میدهد. این پارامتر نیز مقادیر ۱ تا ۱۰۰ را به خود اختصاص میدهد. معمولاً صفحه اصلی سایتها بالاترین PA رادارند.
domain authority مختص به اعتبار کل دامنه است.
page authority مختص اعتبار یک صفحه (یک لینک،URL) است.
دامین آتوریتی توسط مجموع پیچ آتوریتی صفحات سایت محاسبه میشود.
عوامل اثرگذار در دامین آتوریتی چیست؟ یا اعتبار دامنه چگونه محاسبه میشود؟
دامین آتوریتی تقریباً بهطور کامل بستگی به بک لینکهای مربوط به سایت شما دارد. ولی این بدین معنا نیست که شما بدون بررسی اقدام به دریافت لینکهای زیاد و بیکیفیت کنید. در حقیقت بهجای آنکه به کمیت و تعداد بک لینکهای سایت خود توجه داشته باشید به اعتبار آنها از دید گوگل توجه کنید. زمانی یک لینک از دید گوگل مورداطمینان است که از دامنههای با قدمت و اعتبار بالا دارند گرفتهشده باشد.
با چه معیار هایی رتبه آتوریتی هر سایت داده بالاتر می رود :
– سئو سایت و بهینه سازی سایت مطابق با استاندارهای موتور جستجوی گوگل
– تعداد بک لینک, کیفیت بک لینک ها
– تعداد صفحات ایندکس شده سایت در گوگل
– میزان اشتراک مطالب سایت در شبکه های اجتماعی معتبر
– تعداد بازدید از آن صفحه و یا دامنه و ده ها معیار دیگر تعیین می کند.
چه عددی برای پیج آتوریتی و دومین آتوریتی مناسب است؟
معمولا دومین آتوریتی ( domain authority ) از پیج اتوریتی (page authority) کمتر است.
مسلماً هر چه عدد به ۱۰۰ نزدیک تر باشد، نشان دهنده اعتبار سایت و بالا بودن رتبه سایت در موتورهای جستجو است.
ولی اصولا برای پیج اتوریتی صفحه اول سایت عدد ۳۰ الی ۳۵ عدد خوبی است و برای دامین اتوریتی عدد ۲۰ به ۲۵ عدد مناسبی هست.