برای موفقیت در هر پروژه ای، داشتن آماری دقیق و کلی از وضعیت آن پروژه امری ضروری است. وبسایت ها نیز از این قائده مستثنی نیستند. موفقیت یک وبسایت به عوامل بسیار زیادی وابستگی دارد که یکی از آنها داشتن آمار و اطلاعات دقیق از رفتار بازدیدکنندگان سایت است.

این آمار و اطلاعات از بازدید کنندگان از طریق سرویس های آمارگیر رایگانی که در سراسر وب موجود هستند، قابل اندازه گیری است. یکی از معروف ترین این ابزارها، آمارگیر گوگل آنالیز نام دارد که یقیناً کامل ترین آنها نیز هست. این ابزار، اطلاعات جامع و مفیدی در رابطه با بازدیدکنندگان سایت شما در اختیارتان قرار میدهد، اطلاعاتی مانند محل تقریبی وصل شدن آنها به اینترنت، علاقمندی های آنان، جنسیت، میزان زمان سپری شده در سایت و … . اگر بگوییم گوگل آنالیز، کامل ترین ابزار موجود برای دریافت آمار سایت تان است، به هیچ وجه دروغ نگفته ایم!

در میان این اطلاعات، گزینه ای به نام Bounce Rate وجود دارد که بسیاری از کاربران با آن آشنایی ندارند. بانس ریت یا همان نرخ پرش، در حقیقت یکی از مهمترین اطلاعاتی است که این آمارگیرها در اختیار شما قرار می دهند و میتوان از آن برای بهبود شرایط سایت و افزایش میزان علاقمندی کاربران استفاده کرد.

در این مقاله، به شما می گوییم که این بانس ریت یا نرخ پرش چیست و چه اهمیتی دارد. در ادامه با یکدیگر بررسی می کنیم که این فاکتور از کجا می آید و دقیقاً منظور از آن چیست و چگونه می توان از آن در جهت بهبود شرایط وبسایت استفاده کرد.

Bounce Rate چیست؟

نرخ پرش یا بانس ریت (به انگلیسی Bounce Rate) از میزان پرش های کاربران از یک صفحه وب سایت محاسبه می شود. اما این پرش به چه معناست؟ Bounce زمانی به کار میرود که یک کاربر وارد صفحه وبسایت شما می شود و بدون وارد شدن به صفحه دیگری پس از مشاهده نخستین صفحه از وبسایت شما خارج می شود.

این جمله به این معنی است که کاربر بدون نشان دادن علاقه ای به مطالعه بیشتر مطالب سایت و بدون دیدن صفحات دیگر، از آن خارج می شود.این فاکتور تنها زمانی محاسبه می شود که کاربر به تازگی وارد آن صفحه شده و بدون دیدن صفحه ای دیگر از سایت خارج شود. اما در صورتی که بازدید کننده، پیش تر از بخش دیگری از سایت شما دیدن کرده باشد، خروج وی به عنوان نرخ پرش (Bounce Rate) محاسبه نخواهد شد.

برای مثال، اگر فرض کنیم ۱۰۰ کاربر در اینترنت وارد سایت شما شوند و از بین این ۱۰۰ نفر، تنها ۴۰ نفر بر روی دیگر صفحات کلیک کنند و از آنها بازدید کنند، در این صورت بانس ریت سایت تان ۶۰% خواهد بود که اصلاً مقدار خوبی نیست.

Bounce Rate نرمال چقدر است؟
حال که با این فاکتور آشنا شده اید، از کجا می توان فهمید که میزان نرخ پرش سایت شما طبیعی و نرمال است؟

میزان Bounce Rate به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. یکی از مهمترین آنها محتوای صفحه مورد نظر است.

برای مثال اگر صفحه ای که کاربر در حال مشاهده آن است حاوی هیچ لینکی به صفحات دیگر سایت شما نباشد، یقیناً میزان بانس ریت سایت تان ۱۰۰% خواهد بود. زیرا کاربر پس از مشاهده محتوای آن صفحه، گزینه ای برای کلیک و انتقال به صفحه دیگر نخواهد داشت.

نرخ پرش (bounce rate) چیست ؟ و چرا اهمیت دارد/دهکده الکترونیک

بگذارید از یک مثال دیگر استفاده کنیم. صفحات وبلاگ و مقالات سایت ها معمولاً میزان Bounce Rate بالایی دارند. زیرا تمامی محتوای مقاله در یک صفحه گذاشته می شود و کاربرانی که به این صفحات وارد می شوند، تنها به دنبال خواندن آن مطلب هستند و معمولاً پس از خواندن آن، از وبسایت خارج می شوند. به همین ترتیب، صفحات حاوی توضیحات محصول در وبسایت های فروشگاهی میزان بانس ریت پائینی دارند زیرا بازدیدکنندگان آن محصول، معمولاً به دنبال دیدنِ دیگر محصولات و مقایسه آنها با یکدیگر خواهند بود.

چگونه میزان Bounce Rate را آنالیز کنیم؟

همانطور که اشاره شد، میزان Bounce Rate به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. عواملی چون محتوای وبسایت شما در چه زمینه ای است یا آیا سایت شما فروشگاهی است یا صرفاً دارای محتواست یا میزان لینک های شما به صفحات دیگر چقدر است؟ این لینک ها کجا قرار داده شده اند و آیا بازدیدکنندگان می توانند به راحتی آنها را مشاهده کنند؟ عوامل بسیار زیاد دیگری که در این زمینه دخیل هستند.

اما به طور کلی، نرخ پرش بین ۴۰ تا ۵۰% میزان نرمال و قابل قبولی است. اگر این میزان بالای ۵۰% باشد، وضعیت مناسبی نخواهد بود و قطعاً باید در مورد محتوا و رابط کاربری سایت خود تجدید نظر کنید. اگر زیر ۴۰% بود یعنی وبسایت شما در وضعیت خوبی به سر می برد.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی میزان بانس ریت، مدت زمانی است که کاربران در وبسایت شما سپری میکنند. این مدت زمان با ابزار گوگل آنالیز قابل اندازه گیری است. اگر زمانی که کاربران در آن صفحه سپری می کنند طولانی باشد، یعنی محتوای آن صفحه برای آنها جذاب بوده و به طبع آنها از وبسایت شما دوباره دیدن خواهند کرد. اما اگر این مدت زمان کوتاه باشد، یعنی محتوای صفحه مورد نظر برای آنها جذابیتی نداشته است.

برای مثال فرض کنید کاربری وارد سایت شما می شود، در مدت زمانی کوتاه با مشاهده کلی از مطالب سایت و بدون کلیک کردن بر روی لینک دیگر صفحات از سایت خارج میشود. یقیناً در این صورت این کاربر بر روی Bounce Rate شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. حال این شما هستید که باید برای پیدا کردن مشکلات سایت خود و علت ترک کاربر، جستجو کنید. بهتر است فهرستی از مشکلاتی که باعث ترک کاربر می شود، ایجاد کنید و به حل آن مشکلات بپردازید.

برای شروع می توانید در ابزار گوگل آنالیز در قسمت Content، به بخش Top Landing Pages مراجعه کنید. در این بخش شما می توانید میزان ورودی ها به وبسایت خودتان، میزان پرش (خروج) آنها و میزان نرخ پرش (Bounce Rate) را مشاهده کنید.

 

اهمیت دانستن میزان Bounce Rate

حال که شما با بانس ریت آشنا شدید و نحوه محاسبه آن را در این مقاله یاد گرفته اید، باید ببینیم که دانستن این اطلاعات چه فایده ای دارد؟ به طور کلی فواید دانستن این اطلاعات را می توان در پنج مورد زیر عنوان کرد:

  • بهبود محتوای صفحه ای که دارای میزان Bounce Rate بالایی است.
  • آیا وبسایت شما به طراحی جدیدی نیاز دارد یا خیر؟
  • کدام صفحات کاربران را در وبسایت شما نگه می دارند؟ (سعی کنید صفحات مشابه آن سایت ایجاد کنید)
  • کدام روش تبلیغاتی (اگر ورودی شما از تبلیغات است) کاربرانی بی حوصله به وبسایت شما میفرستد؟ از آن صفحات استفاده نکنید.
  • کدام یک از کلمات کلیدی رتبه دارتان برای شما ترافیک نمی فرستند؟ (سعی کنید این کلمات را ویرایش کنید یا جایگزینی مناسب برایشان پیدا کنید).
پس، دانستن میزان Bounce Rate تا حد زیادی به شما در بهبود وضعیت سایت تان کمک خواهد کرد. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که صرفاً برای کاهش میزان Bounce Rate تغییرات زیادی را در سایت خود اعمال نکنید. اگر می خواهید در سایت خود تغییرات ایجاد کنید، اولویت شما باید میزان لذت بردن کاربران باشد. در غیر این صورت بانس ریت سایت شما تغییری نخواهد کرد.

نرخ پرش (bounce rate) چیست ؟ و چرا اهمیت دارد/دهکده الکترونیک

تحلیل ضریب بازگشت(Bounce Rate) سایت

با توجه به حجم اطلاعاتی که سیستم های آمارگیر قوی در اختیار مدیران سایت ها میگذارند. عدم بررسی و تحلیل دقیق آنها میتواند موجب سردرگمی و اشتباه برای تصمیم های آینده گردد. برای تحلیل ضریب بازگشت سایت و تصمیم گیری درست در مورد مناسب یا نامناسب بودن آن باید بازدیدکنندگان را براساس نحوه ورود به سایت دسته بندی کرده و هر یک را جداگانه تحلیل کنیم.

۱. ارجاع دهنده های کم ارزش

سایت هایی که به جمع آوری فله ای اطلاعات از اینترنت پرداخته و بدون نظارت بر محتوا آن را در اختیار کاربران قرار میدهند به عنوان ارجاع دهنده های نامناسب شناخته میشوند. افرادی که از این طریق به سایت شما وارد میشوند خیلی سریع آن را ترک میکنند. زیرا عموما انتظار ورود به سایت جدیدی را نداشته اند و یا بدنبال مطلب دیگری بوده و به سایت شما راهنمایی شده اند. در میان سایت های ایرانی لینک پد میتواند نمونه مناسبی باشد.

۲. لینک مستقیم به سایت

این گونه لینک ها معمولا با یک پیام مشوق همراه هستند مانند “پیشنهاد میکنیم از این سایت بازدید کنید” یا “برای حمایت از ما از سایت زیر دیدن کنید” افرادی که از این طریق به سایت شما وارد میشوند به هدف مشخص نیامده و انتظار زیادی از محتوای شما نخواهد داشت. این افراد کمی اشتیاق دارند ولی نباید انتظار ضریب بازگشت مناسبی از آنها داشته باشید.

۳. Bounce Rate ورودی از موتورهای جستجو

افرادی که از طریق موتور جستجو و با عبارت مشخصی به سایت شما وارد میشوند بطور حتم بدنبال موضوع خاصی بوده و به مطالب شما علاقه مند شده اند. اگر ضریب بازگشت برای این افراد در سایت شما عدد بالایی باشد، یعنی بیش از ۵۰٪ آنها بدون بازدید هیچ صفحه دیگر از سایت شما خارج شوند، شما با مشکلی اساسی مواجه هستید و باید در محیط و مطالب سایت خود بازنگری عمیقی داشته باشید. توجه به دو نکته زیر بسیار مهم خواهد بود:

گاهی اوقات گوگل برای کلمات کلیدی خاصی که به زمینه کاری شما مربوط نیست و یا برای آن برنامه ریزی خاصی انجام نداده اید جایگاه مناسبی در نتایج جستجوی خود به سایت شما میدهد. این عبارات و کلمات را به درستی شناسایی کرده و از جامعه آماری خود خارج کنید.
بررسی ضریب بازگشت سایت با توجه به ورودی گوگل نیازمند یک آمارگیر قوی و دقیق است، چیزی که خود گوگل در قالب سرویس گوگل آنالیتیکز ارائه کرده و متاسفانه برای ایران تحریم شده است. البته با استفاده از پروکسی های تغییر آی پی می توانید از این سرویس استفاده نمایید. سرویس گوگل آنالیتیکز اطلاعات جامعی را درباره ی سایتتان در اختیار شما قرار داده که می توانید از آن برای تدوین استراتژی انتخاب کلمات کلیدی و سئو خود استفاده کنید.

۴. کاربران ثابت سایت

افرادی که مرتب به سایت شما سر میزنند و مطالب آن را دنبال میکنند کاربران ثابت یا مشتریان پروپا قرص شما هستند. از یک طرف شما انتظار بازدید از تعداد صفحات زیادی را از آنها دارید. ولی از طرف دیگر با توجه به مراجعه زیاد ممکن است مطلب جدیدی در سایت پیدا نکنند و بلافاصله آن را ترک کنند. بطور مثال افرادی که با خبرنامه از ارائه مطالب جدید سایت آگاه میشوند به سرعت از سایت شما بازدید میکنند. ولی احتمال آنکه به صفحات دیگر سایت نیز بروند کم است، زیرا همه مطالب را بروز مطالعه کرده اند.

تمام تلاش خود را برای یافتن مشکلات سایت و تشویق بازدیدکنندگان به مشاهده صفحات بیشتر انجام دهید. استفاده از سایدبار و ارائه پربازدید ترین مقالات و یا پرفروش ترین محصولات میتواند گزینه مناسبی برای اینکار باشد. همچنین ایجاد ارتباط میان مقالات و معرفی مقالات مرتبط شانس شما را برای بازدید بیشتر صفحات افزایش میدهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *